Är du sockerberoende?

Hej alla!

Nu har jag varit sådär dålig på att uppdatera under dagen igen, och anledningen till detta är att jag har mått bajs rent ut sagt. Jag vet inte om det är på grund ägglossning eller något men mitt blodtryck har känts väldigt rubbat. Jag har haft lätt huvudvärk och känt mig väldigt yr så fort jag har böjt mig, rört mig lite för snabbt eller sträckt på mig. Var tvungen att sova en liten stund på dagen igen, och någon träning blev det inte. Känner mig fortfarande ganska off nu, sådär så jag inte ens orkar ställa mig och diska, trots att jag stör mig jättemycket på att det är så pass mycket disk. 👊 Ska ta hela kvällen åt att vila, dricka massor av vatten och äta bra saker. MEN! Jag lovade ju ett inlägg om sockerberoende, och här är det!

SOCKERBEROENDE!

Det är faktiskt lite för ofta jag stöter på det som PT och Kostrådgivare. Jättemånga är sockerberoende. Varför? Well...det är gott först och främst, det nekar jag inte till! Men det ger oss också en kick som får oss att må bra, eftersom det frisätter "må bra"- hormoner. Dopamin.
Hur vet man att man är beroende först och främst? Här är några symtom:

- Du känner ett sötsug efter varje måltid.
- Du kan inte kontrollera ditt intag av socker.
- Du går och smygäter sötsaker när ingen ser.
- Du tänker ständigt på när du ska få äta något sött igen.
- Du måste äta något sött för att inte tappa all energi.

Känner du igen dig??
Egentligen är det inte konstigt att så många är sockerberoende idag. Det gömmer sig socker överallt, även i många produkter vi tror är bra för oss. Här är några produkter att se upp med:

- Färdiga såser. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, gör dina egna såser. Skippa halvfabrikat!
- Juicer. Även om det innehåller ENDAST fruktjuice, så får du inte i dig dom där fibrerna som när du äter en färsk frukt. Ett stort glas juice innehåller dessutom väldigt mycket frukt, så om du ska dricka det, drick med måtta.
- Yoghurt. En stor bov! Det finns dock sockerfria, så kolla efter det!
- Blodpudding. Finns även varianter med mycket mindre socker, men ofta innehåller dom runt 12g/100g.
- Frukostflingor. Även när det står att dom ska vara nyttiga, kolla alltid innehållet!
- Kalles kaviar, ungefär 12g/100g, precis som blodpudding.

Om du ofta känner dig sötsugen så finns det olika program man kan gå för att bli av med beroendet, det krävs oftast dock om man är ganska grovt beroende. Här är däremot några tips på hur du kan reducera ditt intag:

- Välj frukt och bär. Frukt och bär innehåller socker, men inte samma socker som en chokladkaka, plus du får i dig fibrer och en massa bra ämnen.
- Lär dig baka sockerfritt. Det finns en massa bra recept att hitta lite här och var. Ha kul med det!
- Drick ordentligt med vatten.
- Ibland när vi tror att vi är sötsugna handlar det mest om att tugga på något. Varför inte plocka fram lite morotsstavar att knapra på?
- Se till att verkligen få i dig ordentligt med vitaminer och mineraler från växtriket.
- Krom! Har man brist på krom i kroppen kan man känna sig extra sötsugen. Det finns tillskott att köpa i hälsokostbutiker och på apotek. 😊

Hoppas detta hjälpte något! Jag ska unna mig lite körsbär nu tänkte jag. 😍 Massa fibrer och B-vitaminer! 👐


Gillar

Kommentarer

Zahraajami
Zahraajami,
Bra inlägg! :kr
nouw.com/zahraajami
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Fitnessbyannabelle
Fitnessbyannabelle,
Jag tror definitivt att jag är delvis sockerberoende. Men har blivit MYCKET bättre sen jag började med mitt "kostschema", äter framförallt mycket mer, och håller mig mätt mycket längre. Och jag äter krom, vilket jag inbillar mig att det hjälpt till också, haha.
nouw.com/fitnessbyannabelle
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Det är bra! 😃 Att äta ordentligt brukar hjälpa! Haha, ja men den kanske faktiskt hjälper. Jag var lite sockerberoden för ganska många år sen och då hjälpte krom mig 😊
nouw.com/sandrabergmanfit