Beginners guide: HIIT

Jag var lite osäker på om jag skulle våga lägga upp den här bilden, med tanke på att man ser att jag har trosor på mig, men så slog det mig att det är ju klart...jag kan ju visa mig ute i bikini. 😁

Jag är tillbaka till verkligheten och träningen igen, and oh it feels gooood.... 😃 Varför låter det som att jag har varit borta flera veckor? Jag vilade 1 dag. 😂 Nåja, det blev alltså HIIT idag, som jag hade planerat, och det var så sjukt jobbigt! YES! 😃 Jag har gjort en liten beginners guide till just HIIT-pass, för det är inte alla som vet riktigt hur man faktiskt går tillväga.

Först och främst..det är inget för totala nybörjare, just för att det är så pass intensivt. Det är ett kort pass, vilket jag gillar, där du ger allt du kan, och studier visar ju faktiskt på att det är mer effektivt än att köra exempelvis en timmas löpning.

1. Du kan köra HIIT i olika former...med vikter, utan vikter, på löpband, hemma i vardagsrummet (vilket jag oftast gör, för då kan jag träna i trosor, haha), på cykel, roddmaskin, etc...

2. Allt det handlar om är att sätta små intervaller där du jobbar så hårt du kan en viss tid, för att sen varva ner och vila en kortare tid. Exempelvis kan du jobba i 20 sekunder och vila 10 sekunder, eller jobba 45 sekunder och vila 20 sekunder. Inget flams, utan det här hårda puckar som gäller!

3. Passet är som sagt kortare än "normala" pass, eftersom du kör så hårt. Allt mellan 4 minuter till 20 minuter, men man brukar säga att där du känner att du verkligen börjar slacka och dina rörelser saktar ner ordentligt, då är det dags att sluta, då har du gjort ditt.

4. Om du ska köra ett pass med övningar hemma eller på gymmet, vad ska man välja för övningar då?? Först får du tänka på, hur lång tid har du planerat att träna. Om du har tänkt att du ska köra en på 4 minuter, då innebär det att du kommer behöva ge järnet på riktigt, så där skulle jag välja väldigt intensiva övningar som verkligen får pulsen att öka, så som höga knän, burpees, mountain climbers och squat jumps. Du kan välja att köra en enda övning genom hela passet om du vill också, allt handlar om att du ska pumpa pumpa pumpa! Om du däremot ska köra ett pass på 20 minuter så lägg in lite "lugnare" övningar, som fortfarande är ansträngande men som ändå gör att du nog kan orka lite längre. Här har vi exempelvis jumping lunges, jumping jacks, jackknife och pop squats. Lek lite med det, ha kul med det.. 😃

5. Se till att göra övningarna i bra form. Bara för att du ska ge järnet betyder det inte att du inte ska tänka på formen, vi vill inte skada oss, right? 😊

6. Gör inte den här typen av träning för ofta. 2-3 pass i veckan beroende på hur vältränad du är sen innan. Det är ansträngande för kroppen, och den här typen av träning ska tas med respekt.


Gillar

Kommentarer