Cheatdays och makros?

Cheatday, en av dom bästa dagarna jag vet, och en av dom saker som gör dom dagarna så fantastiska är just att dom inte kommer oftare än en gång i veckan. 😊 Vad innebär dock en cheatday för mig? Hur ser mina makros ut under dessa dagar?

För mig är det snarare cheatmeal än cheatday. Jag vräker inte i mig allt jag kan få tag på under dessa dagar, för då skulle mina resultat påverkas till det negativa. För mig handlar det mer om att unna sig något gott för att kunna bevara motivationen, så ja...jag räknar fortfarande mina makros under dom här dagarna. Just när jag är under deffperiod blir dom här dagarna även till refeed-dagar, som det så fint kallas...och det är lite vad det låter som, att höja kaloriintaget och kicka igång kroppen igen. Främst fokuserar jag på att få i mig kolhydrater då för att höja leptinnivåerna och låta kroppen fortsätta ha en bra förbränningsförmåga. Nu är det ju så att vi alla funkar olika, men jag reagerar STARKT på dessa refeed-dagar! När jag deffat i upp mot en vecka brukar min kropp svälla upp och samla på sig vätska, och där har också den här ätardagen sin roll, för den ger kroppen en så kallad whoosh-effekt, så all den där vätskan i princip forsar ut ur kroppen. 😱 Vips så har jag gått ner 2-3 kg under en natt. 😂 Jag minns fortfarande hur förvånad jag blev över detta för många år sen innan jag hade förstått vad det var som hände... när jag försökte deffa ner mig men verkade få motsatt effekt, och sen när jag väl tillslut gav upp och roffade åt mig den där godispåsen, då hände det grejer! 😂

Mina makros under cheatdays/refeed days brukar ligga på ungefär:
50% carbs
25% protein
25% fett

Idag blev det grillning, faktiskt min första för det här året, och då är det ett måste med marshmallows! 😍 Jag hade glömt av hur gott det är...men mäktigt! Några få och man är helt färdig.


Gillar

Kommentarer