Därför ska du ha ätardagar!

Så jag har fått frågan om vad det här med refeed-day egentligen innebär, och självklart ska jag förklara!

Det är ju så att jag är i en deffperiod nu, och jag kommer vara det i ett antal veckor framöver. Deff är förkortat för definering...målet är att bränna fett men behålla muskler. Det är inte som att banta där allt handlar om att bara gå ner i vikt. Så vad gör man när man deffar? Man lägger sig på ett litet kaloriunderskott, runt 500 kcal under sitt behov, inte mer än så... drar man ner på kalorierna för mycket kommer man nämligen ha lättare för att även tappa muskelmassa, och det är ett big NO NO! Att ligga på ungefär 500 kcal underskott brukar oftast leda till en viktminskning på ungefär 0,5 kg per vecka, vilket kanske inte är så mycket, men man får behålla musklerna man har byggt upp under. 🙌 All den där styrketräningen ska väl inte ha varit för ingenting, right?

Vi har ett hormon i kroppen som kallas leptin...det är det hormonet som reglerar din förbränning, enkelt förklarat. När du dag ut och dag in äter för lite, så din kropp inte får den energi den behöver, sänks mängden leptin i kroppen, och ni kan ju förstå kanske då vad som händer? Japp, din förbränning sänks också! Så det spelar ingen roll om du rör dig lika mycket, du kommer ändå inte förbränna lika mycket som innan. Kroppen är smart...
Lösning? Höj ditt kaloriintag! Ta en dag då du äter mer än du förbränt! Japp, ligg på ett kaloriöverskott, och baam! Leptinet i kroppen kommer höjas igen. 😊 Främst bör man fokusera på att äta kolhydrater, för det är främst glykogendepåerna man vill fylla, och jag föredrar att ha mina ätardagar på dom dagar jag tränar ben, den tyngsta träningsdagen. Sen tycker jag personligen att det är bäst att ändå äta kontrollerat. Lägg dig på ett överskott, men överdriv inte. Du har fortfarande ett mål att nå. Jag brukar lägga mig på runt 300-500 kcal över mitt behov. 😊

Men...hur ofta ska man ha ätardag? Well...det är lite olika, beroende på hur lean man är. Ju mer lean desto oftare bör du ha dessa dagar.
Män med 20% eller mer fett bör ha 1 gång var 14:e dag. Under det så kan man ha 1 g/ vecka.
Kvinnor med 30% eller mer fett för ha 1 gång var 14:e dag. Under det så kan man ha 1 g/ vecka.

Var inte rädd när ni ska ha dom här dagarna. Ni kommer inte förstöra allt ert slit, så länge ni gör detta kontrollerat och inte trycker i er 5000 kcal på en dag, haha! Att ha ätardagar gör det även lättare mentalt att fortsätta med deffen i några veckor till.

Gillar

Kommentarer