Dom vanligaste teknikmissarna

Jag har skrivit ett inlägg här och där om vissa teknikmissar som jag ser att folk gör på gymmet, och här kommer en liten lista på dom vanligaste som jag ser.

1. Böjd rygg. Detta är främst viktigt att undvika när man gör tunga övningar som marklyft. Låt alltid ryggen vara rak genom hela övningen, för annars kan du paja ryggen totalt!

2. Tvärtom...för mycket svank! Detta ser jag främst i övningar som militärpress och främst bland tjejer faktiskt... Man lyfter upp stången, och per automatik putar man ut med rumpan lite extra. Det kan vara en vana man har eller att man kör lite för tungt. Ryggen ska ha en naturlig svank.

3. En slapp bål. Gör det till en vana att spänna bålen i varje övning du gör. Innan du går ner i en benböj, spänn bålen så du känner dig stadig, Det är i bålen som din styrka och stabilitet sitter.

4. Det här är främst det jag har pratat om förut...att svinga sig igenom övningen. Man tar en alldeles för tung vikt och sen använder man sig av en svingande rörelse med hela kroppen, istället för att fokusera på den muskel som ska arbeta. Oftast ser jag detta i latsdrag både bland kvinnor och män. Det är så mycket bättre att köra lite långsammare och kontrollerat.


Gillar

Kommentarer

legefrue
legefrue,
Superbra tips👏🏼👏🏼👏🏼
nouw.com/legefrue
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Yeah! 😊 va bra!
nouw.com/sandrabergmanfit
Ringvägen13
Ringvägen13,
Känner igen de där på gymmet..😅
nouw.com/ringvägen13
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Att du gör själv eller ser andra??
nouw.com/sandrabergmanfit