Hur mycket protein äter jag per dag?

Jag är lite av en proteinaddict....men det är dom flesta som tränar styrka har jag märkt. Så fort det bjuds på mat tänker dom flesta först "Hur mycket protein är det??! GIVE ME!!" 😂 Jävla junkies... *guilty* Men egentligen är det inte så konstigt...för om man styrketränar hårt behöver man äta ordentligt med protein om man vill få resultat. Men då är frågan, huuuuur mycket ska man äta egentligen, och hur mycket äter just jag?? Jag har säkert gått igenom detta förut, men det skadar inte att upprepa, eller hur?

Jag personligen äter omkring 2.3 g protein per kilo kroppsvikt, alltså äter jag omkring 140g protein per dag. Normalt till mina kunder brukar jag säga att ungefär 2 g per kilo kroppsvikt är lagom, oavsett om det handlar om att hålla vikten eller öka muskelmassa. Jag äter lite mer mest för att vara på den säkra sidan, för att jag tränar väldigt mycket tung träning, och jag vill inte riskera att råka få i mig för lite, men det är som sagt inte så megastor skillnad heller. 😊 När jag däremot ska deffa och bränna fett, då ökar jag på mitt proteinintag samtidigt som jag sänker mitt kaloriintag. Varför? För att det finns risk att kroppen börjar ta energi från muskler också, så man kan behöva lite extra byggstenar för att motverka muskelnedbrytning. 😊


Gillar

Kommentarer

Fitnessbyannabelle
Fitnessbyannabelle,
Protein är bra grejer!
nouw.com/fitnessbyannabelle
Pippilula
Pippilula,
Men jag undrar, rent konkret, vad ska jag äta då för att få i mig 2 gram protein/kg per dag? Motsvarar det en kycklingfilé ellerhur tänker man? Hänger du med hur jag menar? Jag har jättesvårt att komma till balans med ätandet och tenderar att svälta mig själv på dagarna (trots att jag äter) bara för att helt tappa allt på kvällarna och vilja äta ALLT! Hittar liksom inte nåt bra koncept 😔
nouw.com/pippilula
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Hm okej! Kan lägga upp ett konkret inlägg om det imorgon? 😊 Jah förstår dig faktiskt...det är inte lätt innan man kommit in i rätt tänk och rutiner! 😊 Men ska försöka förklara så gott som möjligt!
nouw.com/sandrabergmanfit
Pippilula
Pippilula,
Men tack! Det vore verkligen supersnällt 😊 Det är svårt verkligen för jag vill inte gå upp i vikt men ändå få muskler och tighta till mig. Det blir liksom en hets i att bara räkna kalorier och då känns det som allt blir helt fel i slutänden. Tydligen. Jag måste äta fel eftersom jag cravar så på kvällarna 😂
nouw.com/pippilula
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Aahh I see... 😉 ja asso vill man inte räkna kalorier blir det ju lite svårare, men inte omöjligt så klart! Men ska fixa ett tydligt inlägg imorrn 😃
nouw.com/sandrabergmanfit
Pippilula
Pippilula,
Jag räknar gärna kalorier men behöver ha nån form av begrepp 😂
nouw.com/pippilula
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Använder du dig av nån app då? För där brukar man ju se direkt hur mkt av allt man ätit, alltså kolhydrater protein o fett
nouw.com/sandrabergmanfit
Pippilula
Pippilula,
Ja jag använder Fat secret. Har använt Lifesum tidigare. 😊
nouw.com/pippilula
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Okej men då ser du ju om du når upp till rätt mängd? 😊
nouw.com/sandrabergmanfit
Pippilula
Pippilula,
Jo men jag är nog trög för jag tycker ändå det är svårt 😂 Känner att det verkligen är svårt att veta hur många kalorier jag bör äta varje dag. Googlar och kollar runt men det går som inte in.
nouw.com/pippilula
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Ahaa... ja skrev ett inlägg tidigare om en sida där du kan fylla i liksom din vikt o hur mkt du rör på dig o allt, så räknar den ut hur mkt kalorier du ska äta för att behålla vikten, tappa fett eller öka muskler. 😃 iifym.com ! Sen räknar du ut ditt proteinintag...väger du exempelvis 60 kg ska du äta 120 g protein. O sen beroende på din kroppstyp (också skrivit ett inlägg om olika kroppstyper) kan du avgöra hur mkt av resterande som ska va carbs o hur mkt fett 😊
nouw.com/sandrabergmanfit