Hur ser en typisk matdag ut för dig nu?

Q: Hur ser en typisk matdag ut för dig nu?

A: Ja, just nu handlar det först och främst om att ligga på ett kaloriunderskott, men inte för lågt. Jag äter ungefär runt 1900 kcal nu när jag ska bränna fett, och 2400 kcal när jag vill behålla min vikt. En dag kan se ut ungefär såhär (och nu menar jag en jobbdag, annars är tiderna lite annorlunda):

1. Jag börjar med en kopp ljummet citronvatten.

2. Ungefär 15-20 minuter senare äter jag frukost och dricker en kopp kaffe. Min frukost består oftast av havregrynsgröt toppat med diverse...idag exempelvis toppade jag med kanel, kokosflingor och jordnötssmör. Sen lite mjölk på det så klart. 🙌

3. Efter ca 3 timmar äter jag oftast ett litet mellanmål, och det kan se lite olika ut...oftast är det kolhydrater inkluderat då jag vill fylla på mina glykogenlager så mycket jag kan innan jag ska träna. Det kan vara en frukt, och känner jag mig extra hungrig även en proteinshake.

4. Lunch, med både kolhydrater, protein och lite fett. Idag exempelvis är det kokt potatis med stekt lövbiff och massa wookade grönsaker.

5. Efter ca 2-3 timmar ska jag träna, och jag ser till att äta ett mellanmål en stund innan, ofta en banan och proteinshake.

6. Efter träningen är det mellanmål IGEN. Ibland en bar som innehåller kolhydrater och protein, ibland är det lite torkad frukt och ännu en proteinshake.

7. Middagen innehåller oftast lite av allt, protein, kolhydrater och fett, men inte riktigt lika mycket kolhydrater som under lunchen då jag inte har samma behov av den energin. Massa grönsaker!

8. Avslutar alltid kvällen med något kvällsfika. Det kan vara allt från stekta ägg och lite grönsaker eller kvarg med bär.

Jag äter alltså väldigt många gånger under dagen, men i mindre portioner. Jag planerar lite så jag äter dom flesta av dagens kolhydrater på förmiddagen så jag har så mycket energi som möjligt under träningen. 😃 Jag äter extra mycket protein nu när jag deffar...fettmängden är ganska låg, men under dagar då jag vilar höjer jag fettintaget lite och minskar på kolhydraterna.


Gillar

Kommentarer

annahadarzon
annahadarzon,
kul du delar med dig!! 😃
nouw.com/annahadarzon
legefrue
legefrue,
Tack!!! Tränar inte i närheten lika mycket som du, men hade varit kul att strama åt kroppen lite inför sommaren och lägga om kosten något;-)
nouw.com/legefrue
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Lugnt! 😀 Aa men de e bara att äta mycket frukt o grönt, minska på fettet och äta mycket protein. Var inte rädd för kolhydrater. 😊 ät det med måtta bara o tänk på när du behöver lite mer av det
nouw.com/sandrabergmanfit
legefrue
legefrue,
Problemet är bara att jag har IBS och är ganska begränsad vad jag kan äta. Ingen frukt, lite kolhydrater, vissa grönsaker funkar inte osv. Äter nog ganska så rätt i övrigt, men bör kanske skippa att ta flera gånger;-)
nouw.com/legefrue
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Då är vi 2. 😊 Vissa frukter brukar funka för dom flesta med ibs. 😊 ja tar ju såna droppar men ja märker att jag får bäst effekt om jah tar en shot med ingefära innan varje måltid 😃
nouw.com/sandrabergmanfit