Hur ska man tänka med vikter vid byte av träningsupplägg?

Bara en dag kvar, sen är det fredag!! Hoooooray!!! 🙌 Jag tänkte att jag ska starta den här dagen med att svara på en fråga, men först vill jag bara påpeka hur roligt jag tycker det är när ni ställer frågor. 😊 Keep 'em coming, så svarar jag så gott jag kan.

Fråga:
Jag undrar lite hur man ska tänka när man styrketränar och man ska välja vikter efter olika träningsupplägg? Hur mycket vågar man höja sig om man ska börja göra färre reps?

Svar:
Ja, nu ska jag försöka förklara på så enkelt sätt som möjligt utan att det låter för luddigt. Hur mycket du höjer och sänker vikter när du byter upplägg beror lite på vad det är för övning du kör. I dom större övningarna som marklyft och benböj tillexempel skulle jag börja med att höja ungefär 5 kg, på mindre övningar som bicepscurls kanske det räcker med 3 kg. Om jag klarar 8 reps under dom 3 första seten, då skulle jag höja liite extra på sista setet. Det är inget måste att göra, men jag vill ju utmana mig själv så mycket som möjligt, så om jag bara klarar 6 reps på sista setet ser jag det som en positiv grej. MEN! Det finns en annan aspekt man bör tänka på...har du samtidigt ändrat din kost?? För om du innan har legat på ett kaloriunderskott, och nu i samma veva som du byter träningsupplägg, även går över till kaloriöverskott, då kommer du ju plötsligt samtidigt ha extra mycket energi, så då kanske du vågar höja lite extra. Men man får känna sig fram lite, dagsformen spelar ju in också... hur bra har du sovit, druckit vatten och så vidare... Så länge man ser till att faktiskt VÅGA utmana sig själv så kommer det gå bra. Börja med en vikt på ett set och se hur du känner. 

Det här är varför jag tycker det är så bra med en träningsdagbok, för du kan skriva ner allt! Du kan skriva om du bulkar eller deffar, hur mycket du orkade lyfta, hur kändes passet, var det något specifikt du behöver komma ihåg till nästa gång? Jag har fått frågan om jag håller på med rehabiliteringsträning, just för jag skriver ner allt, men så är det ju inte. Jag gör det så jag verkligen har koll och kan utveckla mig, och så jag slipper ha allt i huvudet. 😊


Gillar

Kommentarer