Jag får ångest när jag ska äta efter träningen

Q: Jag har börjat träna en del hemma, och jag vet att mat är viktigt, men jag får nästan alltid lite ångest när jag ska äta efter träningen. Det känns som att jag kommer lägga på mig allt jag har förbränt. Hur kan man tänka där?

A: Kul att du är igång med träningen, och bra att du ändå är medveten om kostens viktiga roll. Du är inte ensam om att känna så. Det är ganska många som gärna skippar att äta efter ett träningspass, av just den anledning du beskriver. Det är dock viktigt att gå emot dom tankarna och äta något ändå. Inställningen till mat måste förändras, se inte mat som kalorier bara. Mat är så mycket mer än tomma kalorier, om man äter rätt mat vill säga! Precis som en bil behöver bensin för att kunna rulla behöver kroppen energi från mat för att kunna fungera. Du har ett hjärta som arbetar non stop, även när du sover...du har ett helt mag- och tarmsystem som är igång hela tiden, osv. När du tränar bryter du ner kroppen och den försvagas...och även om det låter som en dålig sak så är det tvärtom. Att du bryter ner den är ett sätt att tala om för kroppen att bli starkare, så den kan orka ännu mer nästa gång. Tänk dig att du har ett torn och någon kommer och slår sönder en del av den. Du måste då bygga upp den igen, och gärna komma på ett sätt att göra den starkare så att det krävs mer styrka för att ha sönder den nästa gång. Right? Så vad du behöver för att göra tornet starkare är ju delar, byggklossar... Du ska se maten som byggklossarna. All mat du äter kommer inte sätta sig som en bilring runt magen. En del kommer gå till att bygga muskler, en del till att öka immunförsvaret osv. 😊 Som sagt, ät bra mat med mycket näring, men just efter träningen rekommenderar jag något med både kolhydrater, protein och fett. Hoppas det gav svar på din fråga! ❤


Gillar

Kommentarer