Rumpträning 101

Helloooo, it's me again! Här kommer det där lovade inlägget om rumpträning! 😊 You ready?

Det finns basicly 4 grundregler, som egentligen gäller dom flesta muskler i kroppen, men framför allt rumpisen. Vill man få den större och rundare, ha då detta i bakhuvudet:

1. Variera dina övningar. Det finns ingen så kallad ULTIMAT övning som kommer få din rumpa att växa. Det finns en massa olika övningar du ska skifta mellan. "Men squats är väl ändå den bästa?" Jag ska vara helt ärlig med er... squats är inte den övning jag kör mest. Jag kör den ibland ja, men det finns så många andra MINST lika bra övningar. ✌ Kroppen vänjer sig vid det du gör om du gör det för ofta. Se till att chocka den hela tiden!

2. Träna tungt. Den stora rumpmuskeln, för vi har tre stycken, är den största muskeln på kroppen. Träna efter det! Den behöver pressas på ordentligt. Du kan inte stå och tycka träningen är superbekväm och förvänta dig att rumpan ska växa, du måste tvinga den till att göra saker den inte gjort förut. Utmana! Allt mellan 6-12 repetitioner rekommenderar jag, mer än så och det blir mer uthållighetsträning.

3. Äääät!! Den kommer inte växa om den inte får tillräckligt med mat. Och nej, du kan inte bara äta protein och tro att det kommer hjälpa...de är faktiskt inte riktigt så att ju mer protein du äter desto större muskler får du. Det finns en gräns där mängden protein räcker. Ät omkring 2 g per kilo kroppsvikt brukar jag säga... den gången då det är smart att kanske dra upp det lite extra är när du deffar och ska tappa fett, samtidigt som du styrketränar.

4. Träna den regelbundet. 1 gång i veckan kan gå en bit i början om man är nybörjare, och då brukar det till och med räcka med att köra kroppsvikt, men jag upprepar...kroppen vänjer sig... 😉


Gillar

Kommentarer