Träningsmotivation 101!

Så du vill börja träna? Eller kanske du redan kommit igång, men du känner redan nu att motivationen börjar slockna? Det är ytterst vanligt att man ger upp efter väldigt kort tid, av olika anledningar, men det behöver inte vara så! Här är några knep att ta till med för att behålla motivationen uppe!

1. Varför började du träna från början? Skriv upp det någonstans där du lätt kan påminnas om det. Kanske du vill komma i dom där jeansen, kanske du vill må bättre och bli piggare, eller kanske du vill kunna leka med barnen utan att bli alldeles utmattad efter bara 5 minuter. Vad det än är, skriv ner, påminn dig själv.

2. Hitta en träningskompis. Det kan vara en vän, en familjemedlem eller en arbetskollega. Kanske till och med din granne? Ni behöver inte ens träna tillsammans, för det är inte säkert man har tid att göra det tillsammans alla gånger, men peppa varandra åtminstone. Träffas regelbundet och prata med varandra om hur det går...vad har gått bra och vad har gått mindre bra? Att få prata ur sig om en dålig träningsvecka kan vara väldigt skönt, och din vän kan ju faktiskt ge bra pepp att fortsätta kämpa!

3. Hitta DIN träningsform. Det ska ju vara kul, eller hur? Varför kämpa med något vecka ut och vecka in om man tycker det är aptråkigt? Det finns så mycket att välja mellan. Våga testa lite nya grejer, även om dom verkar tråkiga till en början...du kan faktiskt råka snubbla över något som får hela dig att tjoa av glädje!

4. Variera! Kroppen vänjer sig ganska snabbt. Variera inte bara träningstypen, men även intensiteten. Har du tränat väldigt hårt i några veckor nu, så ta och släng in ett lite lugnare pass. En promenad kanske räcker för idag?

5. Förbered dig redan innan på att det kommer ta tid innan du märker tydliga resultat. Detta är framför allt om du har som mål att minska på fett och bygga muskler. Rom byggdes inte på en dag.

6. Respektera din kropp. Är du ny inom träning, visa din kropp att du respekterar det och börja varsamt. Det kan kännas såååå peppande att dundra på 110% när man väl bestämt sig, men du vinner verkligen inte på det i längden. Snarare kan du drabbas av skador ganska snabbt som gör att du inte kan träna alls på ett tag. Börja inte med att träna hårt 7 dagar i veckan. Ta det lugnt... unna dig vilodagar, då är det dessutom större chans att din motivation håller i sig.

7. Unna dig snygga träningskläder! JAPP!! För det är ju så att man blir lite mer motiverad med snygga träningskläder, antagligen eftersom det kan ge ett större självförtroende.

8. Kom ihåg den där känslan du känner efter ett pass...när du är svettig och utmattad, fast på ett så skönt sätt! Du känner att kroppen har arbetat, musklerna kanske känns lite möra och svaga men du känner dig så pigg och fri! Tänk på det nästa gång du sitter i soffan och funderar på att skippa träningen igen.

9. Anpassa träningen så det passar in i ditt liv. Du kanske har ett stressigt jobb och en familj att ta hand om, men det betyder inte att du inte kan ägna någon tid till dig själv. Ett intensivt pass hemma på 20 minuter borde du väl hinna med någon gång? Fundera lite...har du verkligen ingen tid alls? Om inte, då kanske det är dags att börja se över dina prioriteringar...din kropp och din hälsa borde ju faktiskt vara bland topplistan. Har du barn, så försök göra träningen till en lek där dom kan vara delaktiga, har du en liten bebis, fram med vagnen och gå en promenad med utfallssteg. Lek lite!

10. Kom ihåg att din kropp mår så mycket bättre av det här! Du har bara en kropp, ta hand om den. Och dessutom...om du kan springa, göra squats på gymmet eller spela basket...var glad för det!! Det är faktiskt inte alla som kan, men som önskar att dom kunde.


Gillar

Kommentarer

legefrue
legefrue,
Så bra tips!!! Tack:-) Känner mig iofs väldigt motiverad, men tiden räcker på riktigt inte till:-(
nouw.com/legefrue
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Fast det är ju som jag skrev om det. Någon tid borde du hitta, även om det kanske inte är varje dag. Träna tillsammans med barnen och gör en lek av det? Ett högintensivt pass hemma går snabbt. 😊
nouw.com/sandrabergmanfit
legefrue
legefrue,
Brukar köra seven på kvällarna, men det känns liksom inte som riktig träning;-) Vill helst till gymmet eller ut & springa!
nouw.com/legefrue
Sandrabergmanfit
Sandrabergmanfit,
Varför känns det inte som träning? HIIT pass på 15 minuter är mer effektivt än att löpa 1 timma 😊
nouw.com/sandrabergmanfit