Träningsordlista

Är man nybörjare inom träning kan man ibland känna sig vilsen, inte bara av alla övningar och maskiner, men även språket inom träning och fitness. Det finns nämligen ett litet bibliotek av ord som står för olika grejer, och dom kan vara rätt sköna att hålla koll på. 😊

HIIT - Jag snackar en hel del om detta, för jag älskar den träningsformen! Det står för high intensity interval training, alltså högintensiv intervallträning på svenska. Du jobbar hårt i en kort tid för att sen vila i en kort tid.

Superset - När du styrketränar och skiftar mellan 2 övningar åt gången, med väldigt kort eller ingen vila alls mellan. Exempelvis att du kör 12 reps av bicepscurls för att sen köra 12 reps av dips.

Dropset - Också när du styrketränar, och här börjar du med en ganska tung vikt till failure, för att sen droppa ner vikten och köra till failure igen, utan någon vila mellan.

AMRAP - As many reps/rounds as possible. Sätt en timer och gör så många repetitioner eller varv av några övningar som möjligt på tid.

Pyramidset - Tänk dig formen på en pyramid. Du börjar med att göra en övning med få repetitioner, för att sen vila kort stund och öka antalet repetitioner samtidigt som du sänker vikten nästa gång, och du fortsätter så för att sen öka vikten igen och sänka antalet repetitioner. Ex: Bicepscurls 10 kg/10 reps, 8kg/8reps, 5kg/5 reps, 8kg/8reps, 10kg/10 reps.
Det här kan du även köra i form av HIIT, utan vikt. Ex: Burpees 10st, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

EMOM - Every minute on the minute. Du ska göra ett visst antal repetitioner av en övning varje minut. Blir du klar på 30 sekunder har du 30 sekunder kvar att vila och andas ut tills det är dags igen.

Plyometrisk träning - Kraftfulla övningar som kräver både kroppskontroll och att man tänker på tekniken. Exempelvis squat jumps eller utfallshopp, där det går fort och du får ta ut dig ordentligt. Vad det är bra för? Du blir både starkare och snabbare.

ROM - Range of motion, hur mycket du tar ut en rörelse i en övning.

KAT - Kontraktion, avslappning, töjning. Det är en metod att träna rörlighet. Man växlar mellan att stretcha ut en muskel, kontrahera den (alltså dra ihop den), och slappna av i den.

Hoppas ni förstod det mesta! 😊


Gillar

Kommentarer